Saturday, August 13, 2011

Istana Biru nak berkenalan ^_^


Jom berkenalan!


Hai Puteri di Istana Biru! Dengar katenye nak berkenalan kan?..hihi..ape salahnye kite mengeratkan silaturrahim sesama blogger2 di Malaya ni, saye pun nak berkenalan jugak dengan pihak Istana Biru nun di sana ^_^


Okeh...nama saya kalau disingkatkan jadi FAO..eh3..bukan Food And Agriculture Organization tau...FAO tu ialah Fatimah Aliaa Osman diberi oleh parents...hmm..lau nak diceritakan  nama saya ni...Fatimah tu berasal amik dari name nenek sedara yang rapat dgn family saye...waktu arwah nenek sedare saye sakit dan tenat dulu, dia pesan dekat mak saya supaya kalau dapat nama anak perempuan nanti tolong namakan sempena nama dia,iaitu Fatimah...hihi..nenek sedara saya pun nama Fatimah :)...yang nama Aliaa tu pulak.. sebab parents saya sendiri yang letakkan...dah parents berkenan nama tu kan :)

Kalau nak diterangkan maksud nama saya ni rasa macam panjang plak..nanti..boring plak kan korang nak bace,tapi dah nama pun segmen nak berkenalan,bukan selalu kan2??..hihi....hmm..oklah bile dengar je nama Fatimah ni macam nama klasik je kan,nama orang dulu2...zaman sekarang jarang dah orang letak nama anak nama Fatimah kan...ade yang anggap nama ni macam nama org kampung lah n macam2...sejujurnya, saya sangat sakit hati bila orang mengsingkatkan nama yang dah elok2 Fatimah menjadi Timah..makna dah lari tu..jadi please lah...kalau nak panggil nama org panggil sebetul2nya..sebab makna mungkin boleh berubah kepada maksud yg tidak baik. Nama yang diberikan oleh parents tu juga adalah satu doa tau, penting tu.

Nama Fatimah ni kalau tengok maksudnya dekat buku atau mana2 xde,juz dia akan tulis nama kepada anak perempuan Rasulullah SAW kan??...Sebenarnya, saya pun pernah terpikir,dah nama Fatimah tu daripada anak Rasulullah, mcmana pulak Rasulullah dapatkan nama tu kan??


Macam yang kita tau Saidatina Fatimah adalah anak kesayangan Rasulullah, nama Fatimah itu sebenarnya adalah berlatar belakangkan ilham daripada Allah SWT sendiri

Diriwayatkan oleh Ad-Dailamy daripada Abu Hurairah r.a dan Al-Hakim r.a dan Ali r.a, Rasulullah SAW berkata: "Sesungguhnya aku menamakannya Fatimah kerana Allah telah memisahkannya dari neraka."

Apa-apa pun saya berbangga dengan nama Fatimah, itu adalah satu nama yang sangat mulia di sisi Allah SWT. 

Manakala maksud Aliaa pula ialah = Yang paling mulia :)

Hmm...sifat saya yang baik?? Nak cakap sendiri pun tak berani sebab takut2 nanti jadi riak pulak..insyaAllah..orang2 di sekeliling yang rapat dengan saya lebih mengenali sifat saya...sifat saya..mungkin saya friendly kut, suka senyum :)

Habit buruk..hmm...kalau saya hepi tentang sesuatu saya akan rasa happy sangat-sangat..kalau saya sedih tentang satu perkara..saya akan jadi sedih sangat-sangat hari tu..atau kadang-kadang, bila tak puas hati,saya  cakap terus terang..huhu...cepat stress jugak kowt kadang-kadang..

Alrite, tu jelah kan...siap suda ^_^


.Ok.Tata.Peace.
Wassalam

12 comments:

PeRmAtA bIrU said...

thanks yer join segmen saya.. sangat2 menghargai...

sedap nama kamu sesedap maksudnya.. hurm moga kamu juga begitu..:)

sama la keadaannya bila happy n sedih... tapi selalunya bila saya happy, lepas tu mesti sedih sangt2.. sampai takut nak happy.. hahhaha...

terima kasih yer join segmen saya.. sorry lambat terjah sebab saya cuti 2 hari..:)

faLiaa said...

xpe..terima kasih ya ;)

PeRmAtA bIrU said...

jom2 berkenalan dengan kawan2 yang lain..:)

http://nilamsuhana87.blogspot.com/2011/08/segmen-istana-biru-nak-berkenalan-da.html

C!K NoRa said...

sedap nama kamu tu...=))

slmt berkenalan ye... ;P

Zul Fattah said...

be frend k..
anyway happy blogging..
nice to meet u..
already follow u..

http://zulfattah.blogspot.com/

farah hanim said...

hye :D
datang singgh balik dr sgmnt yang sama
selamt berkenalan :)

Muhammad Burn said...

antara n3 yg panjang dlm segmen ni. huhuh

faLiaa said...

zul fattah: okeh,btw,saye dh lame folo awak beberape bulan yg lepas sjk segmen bor nasz dulu :)

farah: hi,tengs ya :)

Muhammad Burn: dah terase nk tulis panjang dlm blog saya,x salah kan,kalau awak x nak bace x pe,saye x pakse :)

ana raisya said...

salam ai..ana dtg nak melawat ..salam kenal dari blog istana biru..:))
selamat hari raya

http://raihanibtisam.blogspot.com/2011/08/segmenistana-biru-nak-berkenalan.html

AlfiEean WaRsi said...

wah fatimah...nice name....selamat berkenalan... =]

faLiaa said...

Alfieean: TQ,camat berkenalan jg :)

Si Pujangga said...

pujangga singgah!!

Gift for newly wed couples