Friday, September 16, 2011

Nyamuk Mutant Coming!


Malaysia terkenal dengan penyakit demam denggi,malah, ramai rakyat Malaysia maut akibat virus denggi ini, tiap-tiap tahun mesti Jabatan Kesihatan datang sembur dekat tempat tinggal korang kan? Benda wajib tu, banyak media2 massa telah menyampaikan pesanan, dan mesej untuk sama-sama kita bekerjasama banteras masalah ini, masalah ini kerap kali menular di kawasan2 urban,kawasan yang membangun. Ingat lagi, lebih kurang 2 tahun yang lepas, Aliaa pergi bermalam di sebuah hotel sekitar kawasan Shah Alam, kebetulan di depan kawasan hotel tu ada kawasan perumahan flat, siap besar2 lagi banner "Awas,Kawasan Denggi!" menakutkan je,..huhu..esok tu terus tukar gi hotel lain.




Baru-baru ni pun,ada sedara saya menghidap demam denggi berdarah, tapi alhamdulillah, dah makin pulih. Hmm...bila difikir, masalah ni susah untuk dihapuskan, dengan sikap manusia pada hari ini yang kebanyakkanya malas dan tidak suka menjaga kebersihan persekitaran dan hanya mementingkan diri sendiri, jadi segala kempen yang di lakukan oleh pihak berwajib hanyalah umpama angin lalu dan hilang sebegitu sahaja.



Dengan teknologi dan perkembangan sains kini, Saintis British telah membuat kajian dan mendapati apabila nyamuk di"inject" dengan bacteria mampu mengatasi masalah demam denggi.

Sebuah company, Oxitec telah me"mutant"kan nyamuk2 jantan. Satu cara genetik menghapuskan masalah ini.

"The company, Oxitec, said it can decimate mosquito populations by breeding genetically modified male mosquitoes, then releasing them to mate with wild females. Their offspring contain lethal genes that kill them young, before they can reproduce. "

Genetically Modified (GM) Mosquitoes release in Malaysia on large scale!

"Oxitec and IMR conduct an Intensive Workshop on Aedes Mosquitoes

Oxitec and the WHO Collaborating Centre for Vectors based at the Institute for Medical Research (IMR) have successfully concluded an “Intensive Workshop on Wild Type and Genetically Modified AedesMosquitoes”. This 7-day intensive workshop was conducted from 26th September to 2nd October 2007 in IMR’s campus in Kuala Lumpur, Malaysia. IMR is the research arm of the Ministry of the Health Malaysia."


Hmm...adakah inisiatif yang akan dilakukan ni selamat ya? Bila dipikir, Aliaa rasa mcm bahaya plak, sbb Malaysia akan dijadikan makmal untuk experiment kepada GM Mosquitoes, manalah tau, kesan2 dan impak yang tidak diduga mungkin berlaku. Banyakla plak nyamuk akan dilepaskan di Malaysia untuk mengawan...huhu...berhati-hati, apa yang penting,jaga kebersihan persekitaran anda!!



"Don't take things so easily"




2 comments:

msredcheesecake said...

Kawasan rumah msred kes denggi tinggi. Tention kalau anak2 demam...

fiQ'Ra said...

nk minta tlg awk~ tq tau :)

http://fiqracake.blogspot.com/2011/08/nak-minta-jasa-baik-awak.html

Gift for newly wed couples