Monday, February 4, 2013

Cinta.Kekayaan.Kecantikan.Kesedihan.Kegembiraan




Di suatu pulau kecil, tinggallah berbagai macam benda2 abstrak, ada CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN dan sebagainya. Di awalnya mereka hidup berdampingan dengan baik dan saling melengkapi. Namun, tiba2 datang badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik semakin tinggi dan akan menenggelamkan pulau itu. Semua penghuni pulau cepat2 menyelamatkan diri.

CINTA sangat bingung kerana ia tak dapat berenang dan takda perahu. Ia berdiri di tepi pantai cuba mencari pertolongan. Air sudah makin naik membasahi kaki CINTA. Tak lama kmudian CINTA melihat KEKAYAAN sedang mengayuh perahu.

"KEKAYAAN! Tolong aku!" teriak CINTA.

Lalu KEKAYAAN menjawab, "Aduh! Maaf CINTA!".

"Perahuku telah penuh dengan harta bendaku. Aku tak dapat membawamu bersama, nanti perahu ini tenggelam. Lagi pun sudak tiada ruang lagi bagimu dalam perahu ini."

Lalu KEKAYAAN cepat2 mengayuh perahunya pergi meninggalkan CINTA tenggelam. CINTA berasa sangat sedih, namun kemudian dilihatnya KEGEMBIRAAN datang dengan perahunya.

"KEGEMBIRAAN! Tolong aku!" teriak CINTA

Namun KEGEMBIRAAN terlalu gembira kerana jumpa perahunya hingga ia tuli tidak mendengar teriakan CINTA. Air makin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik. Tak lama kemudia, datang muncul pula KECANTIKAN.

"KECANTIKAN! Bawalah aku bersamamu!" teriak CINTA

KECANTIKAN menjawab "kamu basah dan kotor. Aku tak bisa membawamu. Nanti kamu mengotori perahu aku yang indah ini"

CINTA sangat sedih dan menangis teresak2. Apa salahku hingga semua orang melupakan ku. Saat itu tibalah KESEDIHAN.

"Oh KESEDIHAN, bawalah aku bersamamu," kata CINTA

KESEDIHAN menjawab "Maaf CINTA. Aku sedang sedih dan nak bersendirian saja..."

CINTA berputus asa, ia merasakan air semakin naik dan akan menenggelamkannya. CINTA terus berharap supaya dirinya dapat diselamatkan. Ia berdoa kepada Tuhannya, "Oh Tuhan, tolonglah aku, apa jadinya dunia tanpa ku, tanpa CINTA?"

Di saat kritikal itu tiba2 ada satu suara, "CINTA! Cepat naik perahuku!" CINTA menoleh ke arah suara itu dan melihat seorang tua berjanggut putih panjang sedang kayuh perahunya. CINTA cepat2 naik perahu itu tepat sebelum air menenggelamkannya. Di pulai terdekat, org tua itu menurunkan CINTA. CINTA tak kenal pun siapa org tua itu. Rupanya orang tua itu adalah WAKTU. CINTA bertanya "kenapa engkau menyelamatkan aku?" Aku tak kenal engkau, bahkan kawan2 yang mengenalku pun enggan menolongku", tanya CINTA hairan. Kata orang tua itu " kerana hanya WAKTU lah yang tahu berapa nilainya harga sebuah CINTA itu..."


No comments:

Gift for newly wed couples